לפני שני עשורים אם הייתם שואלים מישהו לגבי הזמנת מוצרים באינטרנט הוא היה צוחק לכם בפרצוף. לפני עשור אחוז קטן מהאנשים בישראל החל כבר להשקיע ברכישת מוצרים ופריטים שונים מהאינטרנט אך עדיין רוב האנשים העדיפו רכישות פיזיות וכן באופן כללי עדיין לא העדיפו לרכוש אונליין. היו לא מעט פחדים לגבי פרטי האשראי, לגבי הונאות, לגבי מהימנות החנות ממנה קונים וכו'. כיום אין כמעט אדם שלא מבצע או ביצע רכישות כלשהן ברשת. בין אם אתם מזמינים אנשי מקצוע מהאינטרנט, ריהוט לגינה, מזמינים אוכל הביתה דרך האתרים של רשתות המזון ובין אם רוכשים באתרים כמו איביי, אמזון, אטסי ואחרים. היום קניות באינטרנט זה כבר לא מפחיד כמו שחושבים.
מה יכול להרתיע מישהו מלבצע הזמנה באינטרנט?
- אנו לא יודעים מי מסתתר באמת מאחורי החנות. זה יכול להיות חבורת ילדים שלמדה השבוע להקים אתרי אינטרנט, זה יכול להיות מישהו שמחפש לקבל כסף על רכישה אונליין ולהיעלם ועוד.
- אנו חוששים שמא לא נקבל את ההזמנה בזמן שהובטח לנו. כאשר אנו הולכים לחנות פיזית ורוצים מוצר מסוים, אנו נרכוש אותו וניקח אותו במקום. בהזמנה אונליין עד שהמשלוח מגיע הביתה לוקח יותר זמן בדרך כלל.
- אנו עשויים לחשוש שמישהו מהצד השני או גורם צד שלישי שינסה לפרוץ לאתר עשויים לגנוב את פרטי האשראי שלנו ולגנוב כסף.
- אנו חוששים שהאתר הוא פיקציה ולא אמיתי.
- אנו חוששים שהמוצרים שנקבל לא מתאימים לנו: במידה של החולצה, באיכות של המוצר X או בגודל של מוצר Y…
- ועוד…
איך בעלי חנויות ומשווקים מתגברים על כך?
על מנת להתגבר על חוסר הביטחון והפחד של הגולשים לבצע רכישות אונליין, בעלי חנויות ומשווקי אינטרנט המשולמים כדי לקדם את אותן חנויות מקוונות, עושים הכול על מנת לספק ביטחון לקהל. כיצד ניתן לספק ביטחון לקהל?
- באמצעות דף פייסבוק ופרופילים פעילים ברשתות החברתיות. הקהל רואה פעילות ודיונים בין הגולשים והלקוחות לבעלי העסק ורואים שיש עם מי לדבר.
- באמצעות פרסום מספר אפשרויות ליצירת קשר באתר: וואטסאפ, טלפון, מייל, דף צור קשר ועוד.
- רישום הכתובת של בית הספר, תמונות ועוד – יכולה לעזור לקהל למצוא את בית העסק פיזית ולהיות רגועים יותר שהמקום קיים.
- על ידי תמיכה טלפונית שיכולה להרגיע את הלקוחות. עדיף שירות לקוחות מהיר שידעו שיש למי לפנות במקרה של בעיה.
- על ידי הוספת תמונות של הבעלים, סרטון ווידיאו, קישורים לפרופילים ומידע נוסף שיכול לעזור.
- על ידי איסוף המלצות מלקוחות של החברה ופרסומן באתר, ברשתות החברתיות, בגוגל מיי ביזנס…
- ועוד…
מהי המגמה של הרכישות באינטרנט כיום?
כיום יותר ויותר אנשים מבצעים רכישות באינטרנט וכבר פחות חוששים לעשות את זה. לא רק מכל הדברים שרשמנו למעלה אלא מכוח העדר. ברגע שיותר אנשים מבצעים רכישות אונליין, מקבלים את המוצרים שלהם וממליצים לחבריהם להזמין גם כן – זה הולך ומתפתח. כאשר מדובר בשנים של התפתחות מפה לאוזן הפחד מתחלף בביטחון ורצון להזמין את הזול ביותר, לנצל את המבצע הטוב ביותר, ליהנות ממוצרים מחו"ל במחירים מדהימים ועוד. גם במחיר של לחכות יותר זמן למשלוח.
מה אתם, כצרכנים, יכולים לעשות כדי להפחית את הסיכון שלכם ברכישה אונליין?
בדקו היטב מי הגוף שאתם רוכשים ממנו, היכן הוא יושב, אם יש אבא ואימא לעסק. בדקו את התמיכה הטכנית, המהירות שבה עונים לכם בטלפון או במייל והאם השירות אדיב וסבלני. בדקו את ההמלצות וחוות הדעת לטוב ולרע מלקוחות או גולשים אחרים על החברה. בדרך הזו תהיו רגועים ביותר בביצוע רכישות אונליין. קנייה מהנה!