ישנם לא מעט אנשים המסתובבים בינינו ויש להם קשיים שונים בלמידה, בין אם יכולת הקריאה שלהם והבנת הכתוב היא נמוכה או כותבים בשגיאות כתיב רבות. הדבר נראה לא תואם את מי שהם ואת היותם אינטליגנטים. אלה כנראה אנשים אשר לא טופלו ואובחנו בילדותם. חשוב לציין כי ליקוי למידה אינו גזירת גורל וניתן לטפל בו גם אצל אנשים בוגרים, אך מומלץ מאוד לאבחן לקויות למידה ולטפל בכך בגיל צעיר, כל עוד אזורים במוח הם גמישים וניתן לבצע שינויים באופן התפקוד שלהם בקלות יחסית. ללקויות למידה שלא טופלו יכולות להיות השפעות רבות. במיוחד לפני 30 שנה ויותר לא היתה מודעות לנושא ולכן אותם אנשים גם קיבלו פידבק שלילי מהסובבים אותם: הורים, מורים וגם ילדים. הדבר הביא לבעיות רגשיות וחברתיות בנוסף לבעיות הקוגניטיביות.
בסיס אחד לכל הלקויות: יכולת עיבוד מידע
כל המיומנויות שאנו רוכשים מתבססות על יכולת עיבוד המידע שלנו: היכולת של המוח לתרגם בצורה יעילה את האותות שהוא מקבל באמצעות החושים ומערכת העצבים, לעבד אותם ולעשות בהם שימוש יעיל. הדבר נכון גם למיומנויות למידה כמו קריאה, כתיבה וחשבון. בעיות בכתיבה אינן נובעות ברוב המקרים, במיוחד אצל ילדים ואנשים צעירים, מבעיה מוטורית הקשורה ליכולתה של היד לכתוב באופן ברור אלא לקשר שבין המוח ליד ותהליכי עיבוד מידע. לכן, כדי להתגבר על לקות למידה, בין א זו דיסלקציה, דיסגרפיה או דיסקלקוליה, כדאי לחפש מכון לאבחון לקויות למידה המטפל בדברים בדרך הוליסטית ורחבה, תוך ביצוע פעולות שונות ושיתוף כל החושים בעניין. כאשר עיבוד המידע יעיל יותר יראה שיפור גם ביכולות הקריאה או הכתיבה.
לתת לילד לכל אורך הדרך תחושת מסוגלות ואמונה בעצמו
יכולת עיבוד המידע אינה רק עניין טכני. היום כבר ידוע שיש קשר הדוק בין גוף לנפש, בין מצב בריאותי לרגשי ובין יכולות שהן כביכול פיזיולוגיות בלבד לבין חוסן רגשי. לכן, עבודה על לקויות למידה צריכה להיעשות כאשר הילד מקבל כבר מתחילת התהליך תחושה של יכולת ומסוגלות, מה שלרוב לא יקרה כאשר העבודה עם הילד תתמקד בבעיה עצמה. מן הסתם תרגול ושינון קריאה או כתיבה רק ידגישו את הבעיה ויגרמו תסכול לא רק לילד אלא גם למטפל, והדבר יכול גם לצאת החוצה ולהיות מוקרן לילד. הבסיס להצלחה הוא קודם כל אוירה חיובית ושמחה, עבודה הנעשית בשיתוף פעולה עם הילד ובגובה העיניים, ולכן חייב להיות שימוש בחוזקות ולא רק עבודה על החולשה או הבעיה באופן ישיר.
מכון זרחין מתמחה באבחון וטיפול בלקויות למידה. המכון עובד בשיטה ייחודית המבוססת על שנים של ניסיון והצלחות (כולל מנהל המכון שטופל בשיטה זו) ומתמקדת בשיפור עיבוד המידע במגוון רחב של דרכים. מוזמנים ליצור קשר.