מהי בנייה ללא היתר?

0
249
קרדיט - canva

חוק התכנון והבנייה בעצם מקנה למוסדות התכנון ולבתי המשפט את האפשרות לתת צו שיגרום להפסקת בנייה ועבודות שבוצעו ללא ההיתרים הנדרשים, ואפילו להרוס מבנה קיים אם לא קיבל את ההיתרים לבנייתו. היתר הבניה הוא מסמך שמתקבל מהועדה המקומית לתכנון ובניה לרוב, ובזכותו אפשר לבנות והוא אמור לשקף את התוכנית החלה על המקרקעין.

לוועדות המקומיות לתכנון ולבניה, כלומר לרשויות המקומיות לרוב, יש סמכות להוציא צווים נוספים במקרים מיוחדים. אבל, צוים אלה צריכים לעבור דרך בתי המשפט. צו הפסקת עבודה הוא צו שקל יותר להעביר, למשל.

לכן, אפשר להבין שסמכות בתי המשפט היא רחבה יותר מזו של הוועדות המקומיות למשל.

חשוב לזכור שאין דרך נכונה לעבור כאשר לא מקבלים את ההיתר המתאים, ועדיף לקבל אותו תמיד מראש.

הריסת מבנה קיים

הועדות המקומיות לתכנון ובנייה יכולות להוציא צו הריסה מנהלי אם וכאשר צו מנהלי להפסקת עבודה הופר, ואפשר להרוס רק את החלק שנבנה לאחר הוצאת הצו.

עבירות בנייה יכולות להיות סגירת מרפסת שלא כדין, בנייה על גג בניין לא היתר או הסכמת השכנים, הפיכת דירת גן לגן ילדים, פיצול דירות, שינוי חזית המבנה, הוספת חלונות ודלתות, התקנת מזגנים ועוד פעולות רבות. אם קיימת חריגת בנייה אפשר לנסות ולהכשיר במקרים מסוימים את החריגה באמצעות בקשה למתן היתר שכוללת הקלות ומתן אישור לשימוש חורג ופעולות תכנוניות נוספות, ועל אלה יידרשו החורגים לשלם היטל השבחה ואגרות נוספות שנהוג לגבות.

הכשרת מבנה בדיעבד

בעבר היו התנגדויות להכשרת חריגות בנייה, על מנת שלא לעודד ולתת תמריצים לחורגים על פני מי שפועל לפי החוק ומקבל את ההכשרים המתאימים מראש, אך בתי המשפט כן מאשרים זאת במקרים חריגים בהם אם היו מבקשים מראש את ההיתר היו מקבלים אותו, אך מוסיפים לכך קנס או אפילו אישום פלילי ומאסר בפועל.

בתי הדין החליטו לא להירתע משימוש בצו להכשרת בנייה בדיעבד כיוון שהם רוצים לשמור על האינטרס הציבורי לכיבוד החוק מצד אחד, אבל לא רואים סיבה להרוס מבנה שעומד בתקנים מצד שני. בכל מקרה אם יש את האפשרות לקבל את ההיתר מראש- רצוי לעשות זאת, וחבל להתעסק מול הרשויות בצווים, קנסות ואישום פלילי.

רעות אביטל, עורך דין פלילית בעלת נסיון רב בתחום הפלילי ובחריגות בנייה. אביטל תשמח לייצג אתכם ולעזור לכם בהתמודדות עם צווים מסוג זה, ולענות לכם על כל שאלה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here